راهنمای خرید, مراقبت و سلامتی

مرطوب کننده و آبرسان چه تفاوت‌هایی با هم دارند؟!

تامین رطوبت پوست و جلوگیری از خشک شدن اون یکی از مهم‌ترین کارهایی هست که باید در روتین پوستی قرار بگیره. آبرسان و کرم مرطوب کننده دو محصول بسیار کاربردی و پرطرفدار برای حفظ رطوبت پوست هستن که معمولا افراد کاربردهای اون‌ها رو با هم اشتباه میگیرن. اما بذارید ببینیم این دو با هم چه تفاوت‌هایی دارن؟!

تفاوت در نفوذ به پوست
لایه چربی روی پوست همون قسمتی هست که رطوبت و طراوت پوست شما رو تامین میکنه. وظیفه اصلی کرم‌های مرطوب کننده ایجاد یک لایه مراقبتی روی پوست هست که از تبخیر رطوبت لایه بیرونی پوست و از بین رفتن آب و رطوبت اون جلوگیری میکنه.
در حالی که آبرسان به لایه‌های عمیق پوست نفوذ میکنه و با تامین آب برای لایه شاخی پوست (لایه اپیدرم) خشکی پوست رو که ناشی از کاهش هیدراتورها هست جبران میکنه.

تفاوت در ترکیبات تشکیل دهنده 

لایه چربی روی پوست به دلیل استفاده از صابون و مواد شوینده به راحتی ضعیف و نازک میشه. مرطوب کننده باید به حفظ لایه لیپیدی یا لایه چربی روی پوست کمک کنه تا لایه چربی بتونه عملکرد درست خودش رو حفظ کنه. این چربی بهتره که از طریق مواد و روغن‌های طبیعی و ارگانیک مثل نارگیل، زیتون، جوجوبا، شی باتر و … تامین بشه تا علاوه بر اینکه باعث نرمی و لطافت پوست میشه، ضرری هم برای پوست نداشته باشه. اما آبرسان‌ها عموما حاوی مقدار بسیار زیادی اسید هیالورونیک، گلیسیرین، اسید اوره و … هستن.

moisturizin-vs-hydrating-2

چه زمانی از مرطوب کننده و چه زمانی از آبرسان استفاده کنیم؟!

زمانی که سطح پوستتون فقط خشک شده، نشان دهنده اینه که پوست شما دارای روغن و چربی هست و تنها آب و رطوبت خودش رو از دست داده یا به اصطلاح پوست دهیدراته شده. در چنین مواقعی کرم و محصولات آبرسان مفید و کارساز هستن.

زمانی که پوستتون در ظاهر پوسته پوسته شده و در موارد شدیدتر دچار ترک و زخم‌های ناشی از خشکی زیاد شده، در واقع پوست شما هم روغن و چربی خودش رو به میزان زیادی از دست داده و هم آب و رطوبت موجود در پوست به حداقل رسیده. در چنین مواردی، آسیب‌های جدی‌تری به بافت و ظاهر پوست وارد شده و بایستی از کرم و محصولات مرطوب کننده برای رساندن رطوبت و همچنین درمان پوست استفاده کرد.

در صورتی که سطح پوست دچار خشکی عمیق‌تری شده باشه، به این معناست که پوست هم دهیدراته شده و هم بافت اون نیاز به ترمیم داره. در چنین مواردی استفاده همزمان از کرم‌های آبرسان و مرطوب کننده میتونه در تسریع روند بهبودی مفید باشه. فقط توجه داشته باشید که اول از آبرسان و کمی بعد از جذب اون، از کرم مرطوب کننده استفاده کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *