مراقبت و سلامتی

درمان جوش و آکنه | معرفی روش‌های قطعی برای درمان جوش‌های پوستی

روش درمان جوش و آکنه - ایریکت

درمان جوش‌ها و آکنه را جدی بگیرید

یکی از مشکلات و عارضه‌های رایج پوستی آکنه و جوش است؛ این عارضه در شدت‌های مختلف و بیشتر بخش‌های بدن بروز می‌کند. در درمان جوش و آکنه، علت و محل آن اهمیت زیادی دارند؛ بیشتر جوش‌های پوستی روی صورت ایجاد می‌شوند که با توجه به حساسیت بالای پوست صورت باید در انتخاب روش درمانی مناسب دقت زیادی داشته باشید و بهترین محصولات را برای درمان آکنه و از بین بردن جای جوش انتخاب کنید. بیشتر افراد نسبت به بروز جوش و آکنه بی‌توجه هستند و تلاشی برای درمان آن نمی‌کنند، این در حالی است که یک جوش یا آکنه کوچک روی پوست این امکان را دارد که روی پوست گسترش پیدا کرده و سطح وسیعی را درگیر کند. 

از جوش و آکنه و انواع آن‌ها چه می‌دانید؟

تفاوتی نمی‌کند که چند سال سن دارید، جوش‌ها می‌توانند شما را در هر مقطع سنی درگیر کنند، اما در سنین نوجوانی شایع‌تر هستند. از سوی دیگر، این احتمال وجود دارد که در زمان‌های افزایش سطح هورمون مانند بارداری و قاعدگی، این نوع از عارضه‌ را روی سطح پوست خود ببینید. البته جوش‌ها بیشتر روی صورت، گردن، شانه‌ها و سینه پدیدار می‌شوند.
شاید بپرسید: «تفاوت جوش و آکنه در چیست؟» در پاسخ باید بگوییم که آکنه مانند یک بیماری پوستی است که باعث ایجاد جوش می‌شود. جالب است بدانید که بروز آکنه علت مشخصی ندارد، اما همانطور که اشاره کردیم، تغییرات و شرایط هورمونی روی سطح و زیر پوست تاثیر می‌گذارند و در ایجاد جوش نیز نقشی به‌سزا دارند.
بسیاری از افراد بر این باورند که غذاهایی مانند شکلات، پیتزا و نوشابه در ایجاد جوش و آکنه تاثیرگذار هستند. اما علی‌رغم شایعات، این غذاها و نوشیدنی‌ها تاثیر کمی روی این عارضه‌های پوستی دارند. در واقع، مراقبت از پوست با داشتن یک روتین کامل پوستی، بهترین راه برای پیشگیری و درمان آکنه است.
بر طبق مطالعات، رایج ترین نوع آکنه، آکنه ولگاریس می‌باشد. این بیماری پوستی، 70 تا 87 درصد از نوجوانان را درگیر می‌کند. از سوی دیگر، می‌تواند در تمام طول زندگی یک فرد با او باشد و باعث بروز عارضه‌های پوستی شود. آکنه ولگاریس به صورت لکه‌های پوستی از جمله جوش‌های سرسفید، جوش سرسیاه، جوش قرمز و جوش چرکی ظاهر می‌شود. در ادامه، با برخی از انواع جوش آشنا می‌شویم.

انواع آکنه - ایریکت

جوش‌های سرسفید

جوش سرسفید نوعی آکنه است که ملتهب نمی‌باشد. در واقع، جوش‌های سرسفید زمانی ایجاد می‌شوند که سلول‌های پوست، چربی و باکتری‌ها با هم ترکیب شده و یک عارضه پوستی سفید رنگ ایجاد می‌کنند. این نوع جوش بسیار کوچک است و اطراف آن ملتهب یا قرمز نخواهد بود.

جوش‌های سر سیاه

هنگامی که منافذ پوست مسدود می‌شوند، در سطح آن، جوش‌های سر سیاه به وجود می‌آیند. جوش‌های سر سیاه نیز ملتهب نیستند. توجه داشته باشید که این نوع جوش‌ها لزوما سیاه نمی‌باشند. از طرفی، جوش‌های سرسیاه با آلودگی که در منافذ پوست شما جمع می‌شود، تفاوت دارند.

جوش ‌های قرمز و چرکی

گاهی اوقات، منافذ مسدود شده پوست آنقدر ملتهب و عفونی می‌شوند که عارضه‌هایی مانند جوش‌های قرمز و چرکی به وجود می‌آیند. این اتفاق باعث گسترش عفونت شده که منجر به ایجاد جوش‌های بزرگ‌تر نیز می‌شود. جوش‌های قرمز (پاپول)، پوست را بسیار زبر و ناهموار می‌کنند. اما جوش‌های چرکی با ماده‌ای زرد رنگ پر می‌شوند و بیشتر به تاول‌های روی پوست شباهت دارند تا جوش‌های سرسفید معمولی.

مهمترین دلایل ایجاد جوش و آکنه

بروز جوش و آکنه در سطح پوست ممکن است به دلایل مختلف اتفاق بیفتد و در هر فرد ممکن است به دلیلی متفاوت رخ دهد. به منظور درمان جوش و آکنه شناسایی علت ایجاد آن اهمیت زیادی دارد، مثلا اگر علت بروز جوش یک بیماری یا اختلال درونی باشد ابتدا باید بیماری را درمان کرد و سپس برای درمان جوش اقدام کرد. آشنایی با دلایل ایجاد این عارضه‌ها در پیشگیری از جوش و آکنه نیز تاثیرگذار است، از جمله این عوامل می‌توان مسائلی مانند تعریق، عدم رسیدگی به پوست، تغذیه نامناسب، بیماری‌ها و مشکلات داخلی و استفاده از محصولات نامرغوب آرایشی را نام برد. مخصوصا محصولاتی که برای پوست صورت استفاده می‌شوند، تنها باید از برندهای معتبر و مراکز مطمئن تهیه شوند.

آیا بروز جوش و آکنه روی صورت کودکان و بزرگسالان طبیعی است؟

جوش‌ها معمولا روی صورت و بدن نوجوانان به وجود می‌آیند. با این حال، این نوع از عارضه‌های پوستی می‌تواند نوزادان را نیز درگیر کند. از سوی دیگر، بسیاری از بزرگسالان تا دهه سوم و چهارم زندگی و حتی پس از آن، درگیر جوش و آکنه هستند. بر طبق داده‌ها، برخی از افراد برای اولین بار در بزرگسالی دچار جوش می‌شوند.

چرا درمان اصولی جوش و آکنه مهم است؟

همانطور که پیشتر اشاره کردیم، احتمال ایجاد جوش در صورت شما (به خصوص بینی، چانه و پیشانی و گاهی اوقات، گونه‌ها یا اطراف لب)، گردن، سینه و بازوها بیشتر است. با این حال، غدد چربی در سراسر بدن انسان وجود دارند. در واقع، این‌ غدد یک ماده خاص با ساختاری مانند روغن یا چربی به نام سبوم آزاد می‌کنند که به مرطوب نگه داشتن پوست و موهای شما کمک می‌کند. از این رو، گاهی اوقات، جوش‌ها روی پلک‌ها، باسن، گوش‌ها، پوست سر، زیر بغل و در اطراف اندام تناسلی ظاهر می‌شوند که البته چنین مواردی شایع نیستند.
برخی از متخصصان بر این باورند که جوش‌ها به طور جدی بر سلامت جسمانی شما تأثیر نمی‌گذارند، اما می‌توانند از نظر روانی، تاثیرگذار باشند. همچنین آن‌ها گاهی اوقات با اضطراب، افسردگی، اختلالات خلقی و افکار منفی همراه هستند. البته برخی از عارضه‌های پوستی از یک مشکل درونی خبر می‌دهند. از این رو، بهتر است که به درمان جوش و آکنه اهمیت دهید.
جوش‌ها معمولا بین سه تا هفت روز باقی می‌مانند و اکثر آن‌ها خود به خود از بین می‌روند، اما ممکن است این روند مدتی طول بکشد. البته جوش‌های عمیق‌تر (برخی از جوش‌های زیر پوستی که سفت هستند) پس از چند هفته از بین می‌روند. در نتیجه، بهتر است پس از مواجه با اولین نشانه‌ها به پزشک مراجعه کرده یا درمان خانگی را آغاز کنید.

پیشگیری و درمان جوش و آکنه - ایریکت

روش‌های اصلی درمان جوش و آکنه پوستی

تفاوتی ندارد که جوش و آکنه به چه دلیلی ایجاد شده باشد، با هر علت بروزی برای پیشگیری از جوش و آکنه‌های بیشتر و جلوگیری از گسترش آن در سطح پوست باید درمان را فورا آغاز کرد. در اینجا انتخاب روش صحیح درمان بیشترین اهمیت را دارد. بعضی افراد بدون در نظر گرفتن اهمیت روش درمان اقدام به خرید کرم ضد جوش بی‌کیفیت می‌کنند و بجای درمان، جوش‌های پوست خود را بیشتر می‌کنند یا با هدف هزینه کمتر، از روش‌های خانگی که اغلب بی‌نتیجه هستند استفاده می‌کنند. بهترین روش‌هایی که برای درمان جوش و آکنه می‌توان از آن‌ها استفاده کرد، مواردی هستند که در ادامه خواهیم گفت.

استفاده از دارو

یکی از روش‌هایی که از طریق آن می‌توان درمان جوش و آکنه را سریع‌تر انجام داد، استفاده از داروهای درمانی می‌باشند. البته داروهای مناسب برای از بین بردن جوش و آکنه برخلاف تصور رایج دارو به شکل خوراکی نیستند و به صورت پماد و ژل تولید می‌شوند.
استفاده از دارو هرچند روشی خوب برای درمان جوش‌های پوستی و آکنه است اما هزینه بالایی دارد، داروهای بدون نسخه معمولا اثر کمتری دارند و داروهایی که با نسخه پزشک قابل تهیه هستند علاوه بر هزینه دارو نیاز به مراجعه پزشک و هزینه ویزیت و… هم دارند.

تغییر تغذیه

روش دیگری که از طریق آن می‌توان به درمان جوش و آکنه کمک کرد تغییر تغذیه است. در بعضی افراد آکنه‌های پوستی به دلیل تغذیه نامناسب ایجاد می‌شود، مثلا فرد نسبت به غذاهای گرم حساسیت داشته و با استفاده آن‌ها در سطح پوست، مخصوص صورت جوش‌هایی ایجاد می‌شود.
این افراد با تغییر سبک تغذیه و استفاده کمتر از غذاهای گرم می‌توانند شدت جوش‌های پوستی را کمتر کنند اما درمان قطعی آن‌ها و از بین رفتن آثار جوش‌های قدیمی بدون استفاده از محصولات خوب و خرید کرم ضد جوش امکان‌ ندارد.

کرم و محصولات مراقبتی

درنهایت، بهترین روشی که می‌توان برای درمان جوش و آکنه از آن استفاده کرد، مصرف کرم‌‌ و محصولات بهداشتی و مراقبتی است. با خرید کرم ضد جوش و استفاده منظم از آن می‌توان جوش‌های پوستی را در مدت زمان کوتاهی درمان کرد، البته به شرطی که کرم و محصولات مراقبتی برای درمان جوش را از مراکز معتبر و برندهای مطمئن و مناسب تهیه کرد.
چه در مورد خرید کرم‌های ضد جوش و چه برای خرید سایر محصولات بهداشتی، انتخاب مرکزی معتبر که محصولات مطمئن، معتبر و باکیفیت را عرضه می‌کند اهمیت زیادی دارد، گاهی‌اوقات افراد برای خرید محصول ارزان‌تر باعث آسیب بیشتر به پوست خود می‌شوند. البته مراکزی مانند فروشگاه اینترنتی محصولات آرایشی و بهداشتی ایریکت، لوازم آرایشی اصل را با قیمت مناسب در کنار بهترین کیفیت به مشتریان ارائه می‌کنند.

خرید بهترین محصول برای درمان جوش و آکنه - ایریکت

مزایای درمان جوش و آکنه پوستی با محصولات مراقبتی

همان‌طور که در بخش قبل گفته شد، بهترین روش درمان جوش و آکنه خرید کرم ضد جوش و استفاده از محصولات مراقبتی مناسب است. نسبت به تمام روش‌هایی که برای درمان این عارضه‌ها استفاده می‌شوند، این محصولات کاربردی‌تر هستند. این محصولات نه تنها برای بیمارانی که پوست آن‌ها به آکنه یا جوش دچار شده بلکه برای افرادی که به دنبال پیشگیری از جوش و آکنه هستند نیز انتخابی خوب هستند.

پیشگیری از بروز جوش

جوش و آکنه یکی از عارضه‌های پوستی است که محدود به سن خاصی نمی‌شود، این مشکل از ابتدای نوجوانی به صورت طبیعی آغاز می‌شود و در برخی افراد تا اواخر دوره جوانی ادامه دارد. در میانسالی و سنین بالاتر عدم مراقبت پوستی، تغذیه نامناسب و… باعث ایجاد این جوش‌ها می‌شود، بنابراین می‌توان با استفاده از محصولاتی مانند سرم ضد آکنه لافارر، یا ژل ضد جوش نوتروژینا در سنین پایین‌تر کاملا از بروز آن‌ها جلوگیری کرد.

درمان سریع‌تر

مزیت دیگر خرید کرم ضد جوش و محصولات پوستی، درمان سریع‌تر است. البته در تمام روش‌های درمانی صبر و حوصله مهم‌ترین نکته در درمان است اما نسبت به سایر روش‌ها کرم‌های ضد جوش زودتر نتیجه می‌دهند. محصولات قوی مانند روغن تی تری بادی شاپ، در همان روزهای اول استفاده، نتایج خود را نشان می‌دهند.

هزینه مناسب

نسبت به بسیاری از روش‌های درمانی، هزینه درمان جوش و آکنه با کرم و محصولات ضد جوش پایین‌تر است. مثلا در درمان دارویی، بیمار باید هزینه ویزیت پزشک را نیز برای هر دوره درمان و دریافت دارو پرداخت کند اما در خرید کرم نیازی به این هزینه‌ها نیست. در سایت‌هایی مانند سایت ایریکت اطلاعات هر محصول، کارایی آن‌ و موارد مجاز یا منع استفاده به طور دقیق مشخص شده است و بیمار می‌تواند با شرایط خود محصولی کاملا مناسب را خریداری کند.

تنوع محصولات مراقبتی

تنوع کر‌م‌ها و محصولات ضد جوش بسیار بالاست. افرادی که برای درمان جوش و آکنه این روش را انتخاب می‌کنند می‌توانند با توجه به شرایط خود محصولات مراقبتی پوست را انتخاب و خریداری کنند. مثلا برای افرادی که بیشتر شب‌ها وقت استفاده از کرم و محصولات پوستی را دارند کرم‌های مخصوص شب وجود دارد، یا بیمارانی که علاوه بر جوش، دارای پوست خشک هستند می‌توانند از محصولات ضد جوش دارای آبرسان مانند کرم آبرسان ضد جوش نوتروژینا استفاده کنند.

امکان ارزیابی دقیق روند درمان

مزیت دیگر استفاده از کرم‌های ضدجوش و درمان با استفاده از آن‌ها امکان بررسی روند درمان است. این مزیت کمک می‌کند که فرد هر زمان نیاز بود نوع محصولی که از آن استفاده می‌کند را تغییر دهد. مثلا اگر از کرم مصرفی رضایت نداشت، بعد از پایان دوره مصرف، نوع آن را تغییر داده و محصولی را انتخاب کند که بهترین نتیجه از آن دریافت شود.

خرید محصولات ضد جوش اصل - ایریکت

خرید محصولات بهداشتی با کیفیت مساوی است با داشتن پوستی سالم

در مورد محصولات آرایشی، بهداشتی چه در زمینه درمان جوش و آکنه و چه برای سایر مراقبت‌های پوستی یا آرایشی مهم‌ترین مسئله انتخاب برند با کیفیت و خرید از معتبرترین فروشگاه‌ها است. مسائلی مانند تاریخ انقضای محصول، توضیحات نحوه مصرف و از همه مهم‌تر خرید راحت و مشاهده لیست کامل محصولات از ویژگی‌های یک فروشگاه معتبر هستند. تمام ویژگی‌های گفته شده در سایت ایریکت وجود دارد، برای خرید محصولات با کیفیت برای درمان جوش و آکنه از سایت ایریکت می‌توانید به صفحه خرید کرم ضد جوش مراجعه کنید.

2 دیدگاه در “درمان جوش و آکنه | معرفی روش‌های قطعی برای درمان جوش‌های پوستی

  1. مهدیه جاویدی گفت:

    سلام خسته نباشید ، ببخشید برای درمان جوش بهترین دارو برای رفع مشکلش چیه؟

    1. ایریکت گفت:

      سلام وقت بخیر
      ما فقط در حوزه تخصص خودمون که محصولات آرایشی و بهداشتی غیر داروخانه ای هست میتونیم اظهار نظر کنیم. در خصوص انواع داروها و محصولات داروخانه ای لطفا با پزشک مشورت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *