مراقبت و سلامتی

از بین بردن جای جوش | چگونه آثار باقیمانده از جوش‌ها را از بین ببریم

از بین بردن جای جوش - ایریکت

بازگرداندن زیبایی و سلامتی پوست با از بین بردن جای جوش

باقی‌ماندن جای جوش مشکلی است که بسیاری از افراد در سنین مختلف با آن روبه‌رو هستند. این مشکل معمولا زمانی به وجود می‌آید که درمان جوش صورت به‌موقع انجام نشود. البته با توجه به نوع جوش و دلیل ایجاد شدن آن، شکل و نوع جای جوش هم متفاوت است و احتمال دارد به صورت لکه، اسکار (Scar) یا کیست باشد. البته جای نگرانی نیست، چون روش‌های درمانی مختلفی برای این مشکل وجود دارد که با استفاده از آن‌ها می‌توان جای جوش را از بین برد. با ما همراه باشید تا در این مطلب به بررسی انواع، دلایل به وجود آمدن و روش‌های از بین بردن جای جوش بپردازیم.

جای جوش چگونه روی پوست ایجاد می‌شود؟

جوش‌هایی که روی پوست ایجاد می‌شوند، به غیر از لایه بالایی، لایه زیرین پوست را هم تحت تاثیر قرار می‌دهند و به بافت پوست آسیب می‌رسانند. بعد از اینکه جوش‌ها از بین رفتند، سیستم ایمنی بدن اصلاح و ترمیم آسیب‌های وارد شده توسط جوش را آغاز می‌کند و برای این کار کلاژن‌سازی را انجام می‌دهد. زمانی که میزان کلاژن‌سازی کمتر یا بیشتر از حد مورد نیاز انجام شود، جای جوش باقی می‌ماند و به شکل اسکار، لکه یا کیست در می‌آید.

انواع جای جوش - ایریکت

با انواع جای جوش آشنا شوید

به‌طورکلی جای جوش ایجاد شده روی پوست به دو صورت فرورفته و برآمده ظاهر می‌شود. در جای جوش فرورفته که به آن اسکارهای آتروفیک هم می‌گویند، بافت پوست از بین رفته و باعث فرورفتگی آن می‌شود. اما جای جوش برآمده دقیقا برعکس اسکارهای آتروفیک بوده و در آن بافت پوست اضافه آمده و حالت برآمدگی پیدا می‌کند. گفتنی است که به جای جاش برآمده، اسکارهای هایپروتروفیک هم می‌گویند. نکته مهمی که باید بدانید این است که به‌طورکلی چهار نوع جای جوش وجود دارد که عبارتند از:

• اسکار قندیلی یا آیس پیک (Icepick) :

به اسکار قندیلی، اسکار مثلثی هم می‌گویند که شکل آن به‌ صورت یک سوراخ باریک و عمیق است

• اسکار چرخشی یا گرد (Rolling):

اسکار چرخشی مرز مشخصی روی پوست ندارد و به نظر می‌رسد که بخشی از ناهمواری پوست است

• اسکار واگنی یا مربعی (Boxcar):

لبه این اسکارها عموی شکل بوده و بیشتر شبیه جای جوش آبله مرغان است

• اسکارهای کلوئیدی یا زخم‌های گوشتی (keloidal):

این نوع اسکار بدترین و وخیم‌ترین نوع جای جوش روی پوست است

گفتنی است که جای جوش ممکن است به غیر از این موارد به شکل لکه ظاهر شود. البته لکه بیشتر در افرادی که با مشکل آکنه روبه‌رو هستند، بیشتر ظاهر خواهد شد. به این لکه‌ها هایپرپیگمنتیشن یا تیرگی و رنگ‌رفتگی پوست گفته می‌شود که به صورت صاف و مسطح با رنگ‌های قرمز، بنفش، قهوه‌ای سیاه و صورتی به وجود خواهند آمد.

نکاتی که برای پیشگیری از ایجاد جای جوش باید بدانید

به‌طورکلی پیشگیری کردن بهتر از درمان خواهد بود؛ چرا که از وقوع بیماری و مشکلات دیگر جلوگیری خواهد کرد. اگر قصد دارید که از به‌وجودآمدن جای جوش جلوگیری کنید، با رعایت برخی نکات می‌توانید تا حد زیادی از ایجاد مشکل جای جوش روی پوست خود پیشگیری کنید. این نکات به شرح زیر هستند:
• در زمانی که روی پوست شما جوش ایجاد می‌شود به‌هیچ‌وجه به آن دست نزنید، چون جوش خونریزی کرده و روند ترمیم آن مختل خواهد شد
• اگر جوش ایجاد شده روی پوست درد یا خارش دارد، به آن دست نزده و فشار وارد نکنید؛ چرا که با این کار جای جوش زخم خواهد شد
• برای تقویت سیستم ایمنی بدن و ترمیم سریع‌تر پوست مصرف مایعات، میوه و سبزیجات توصیه می‌شود. با نوشیدن یک لیوان آب در هر صبح می‌توانید بدن خود را سم‌زدایی کنید
• ویتامین E را به درستی و در زمان مناسب استفاده کنید؛ چون در غیر این صورت حساسیت پوستی بیشتر شده و ممکن است باعث به‌وجود آمدن اگزما شود
• باور غلطی وجود دارد که نور آفتاب جوش را از بین می‌برد که البته اشتباه است. چرا که نور خورشید حاوی اشعه فرابنفش بوده و رنگ‌دانه‌های پوست را از بین می‌برد. همچنین باعث ایجاد لکه‌های پوستی خواهد شد؛ بنابراین به شما توصیه میکنیم تا جای ممکن از بهترین کرمهای ضد آفتاب استفاده کنید
• مصرف زیاد قند و نشاسته‌هایی مثل شیرینی و برنج باعث ایجاد جوش خواهند شد، پس بهتر است به میزانی آن‌ها را مصرف کنید که چربی بدن شما متعادل بماند
• برخی لوازم آرایشی و بهداشتی که مرغوب و استاندارد نیستند، باعث ایجاد حساسیت پوستی و جوش خواهند شد. بنابراین باید از لوازم آرایشی و بهداشتی با کیفیت و استاندارد استفاده کنید

برای از بین بردن جای جوش چه‌کار کنیم؟

درمان و از بین بردن جای جوش روش‌های متعددی دارد. این کار را می‌توان هم در خانه و هم با مراجعه به پزشک متخصص پوست انجام داد. وقتی که به پزشک متخصص مراجعه می‌کنید، با توجه به نوع و وخامت جای جوش، پزشک تعیین می‌کند که از چه روشی برای درمان و از بین بردن جای جوش و یا درمان لک و تیرگی پوست استفاده شود. درمان‌های خانگی هم با تغذیه و درمان‌های گیاهی انجام خواهد شد.

روشهای درمان جای جوش - ایریکت

از بین بردن جای جوش با راهکارهای درمانی پزشکی

هر یک از انواع جای جوش روش درمانی خاص خود را دارد. پزشک با معاینه پوست و بررسی نوع و وخامت جای جوش، به شما روش‌های درمانی مختلف را پیشنهاد خواهد داد. البته درمان و از بین بردن جای جوش به تخصص و مهارت پزشک موردنظر بستگی دارد. در ادامه مطلب با ما همراه باشید تا به روش‌های درمان و از بین بردن جای جوش با مراجعه به پزشک بپردازیم.

درمان جای جوش قندیلی - ایریکت

درمان و از بین بردن جای جوش از نوع اسکار قندیلی

اسکار قندیلی سوراخی عمیق و باریک بوده تا لایه میانی پوست نفوذ کرده است. شکل این اسکار به‌گونه‌ای به نظر می‌رسد که پوست با یک وسیله تیز سوراخ شده است. با به سطح پوست رسیدن کیست‌های عفونی یا دیگر مشکلات پوستی که در عمق پوست هستند و پوست را تخریب می‌کنند، اسکار قندیلی به وجود می‌آید.
برای درمان و ازبین‌بردن اسکار قندیلی روش‌های زیر را می‌توان انجام داد:
• رایج‌ترین روش برای درمان و ازبین‌بردن اسکار قندیلی، برش پانچی بوده که در آن پزشک به کمک یک ابزار کوچک جای جوش را برش می‌دهد و پوست را با روش‌های مختلف به هم می‌چسباند تا سوراخ ایجاد شده از بین برود
• روش دیگر استفاده از پانچ گرافتینگ است. این روش تقریبا مشابه روش قبلی است، با این تفاوت که پس از برش اسکار، بخشی که به کمک گرافت‌های پوستی تخلیه شده را پزشک پر می‌کند
• با دو روشی که به آن اشاره کردیم، ممکن است زخم‌های کوچکی روی پوست باقی بمانند که معمولا مسطح و صاف هستند و برای ازبین‌بردن آن‌ها از لیزر استفاده می‌شود.

درمان و از بین بردن جای جوش از نوع اسکار چرخشی یا گرد

اسکار چرخشی مانند اسکار مربعی فرورفته است، اما با این تفاوت که این فرورفتگی‌ها به شکل موج و چرخشی روی پوست ایجاد می‌شوند. با ایجاد رشته‌های فیبری در بافت زیرین پوست، پایین کشیدن اپیدرم و متصل کردن آن به ساختار عمقی پوست، اسکار گرد به وجود می‌آید که پوست را ناهموار می‌کند. برای درمان و ازبین‌بردن اسکار چرخشی از روش سابسیژن استفاده می‌شود که یکی از بهترین روش‌های درمان جای جوش گرد به شمار می‌رود.
سابسیژن نوعی جراحی سرپایی است که زمان زیادی نمی‌برد. در این جراحی کوتاه‌مدت، پزشک با فرو کردن سوزنی به موازات لایه‌های پوست در بافت آن و برش رشته‌های فیبری جای جوش را از بین می‌برد.

درمان جای جوش مربعی - ایریکت

درمان و از بین بردن جای جوش از نوع اسکار مربعی یا واگنی

اسکار مربعی معمولا فرورفته و به شکل بیضی یا گرد هستند که دیواره آن عمودی بوده و از اسکار قندیلی دهانه پهن‌تری دارد. این اسکار‌ها ناهمواری پوست را بیشتر می‌کنند. اسکار واگنی زمانی به وجود می‌آید که در ترمیم جوش ایجاد شده، کلاژن‌ها از بین رفته و پوست تحلیل می‌رود. این فرایند باعث فرورفتگی پوست و ایجاد اسکار مربعی خواهد شد. درمان این نوع اسکار هم روش‌های خاص خود را دارد که عبارتند از: • اسکارهای واگنی را می‌توان دقیقا مانند اسکار قندیلی با برش پانچی و پانچ گرافتینگ از بین برد. البته برای اسکارهای واگنی از گرافت استفاده نمی‌شود و پزشک با بالا آوردن پوست نزدیک به اسکار تا سطح ناحیه‌های کناری آن، اسکار را از بین خواهد برد • رایج‌ترین روش برای درمان و ازبین‌بردن اسکار مربعی تزریق ژل بود که باعث می‌شود پوست فرورفته بالا بیاید و با ناحیه‌های کناری خود هم‌سطح شود • روش دیگر برای ازبین‌بردن اسکار واگنی، به‌کاربردن لیزرهای جوان‌سازی پوست است که دو نوع سوزاننده (Ablative) و غیر سوزاننده (Non-Ablative) دارند

درمان قرمزی جای جوش - ایریکت

درمان و از بین‌ بردن قرمزی جای جوش

معمولا جای جوشی که به شکل لکه قرمزرنگ روی پوست ایجاد می‌شود، خودبه‌خود از بین خواهد رفت. البته می‌توان از برخی پمادها برای تسریع این روند استفاده کرد. همچنین استفاده از برخی لایه‌بردارهای ضعیف و میکرودرم ابریژن در درمان و از بین بردن قرمزی جای جوش موثر هستند. البته در مواردی که این قرمزی شدید باشد و روند بهبود آن طولانی شود، می‌توانید برای از بین بردن آن از لیزرهایی مثل PDL یا IPL استفاده کنید.

درمان و از بین بردن جای جوش از نوع لکه‌های قهوه‌ای

درصورتی‌که جای جوش ایجاد شده به صورت لکه‌های قهوه‌ای ظاهر شود، با کرم‌های لایه‌بردار، ضد لک، میکرودرم ابریژن می‌توان آن‌ها را از بین برد. البته در صورت مراجعه به پزشک، ممکن است پزشک روش‌های دیگری را به شما پیشنهاد دهد. چیزی که بسیار اهمیت دارد این است که نباید به ‌جای جوش دست بزنید. چرا که دست‌کاری آن باعث می‌شود تا جای جوش به مدت طولانی‌تری باقی بماند.

درمان و از بین بردن جای جوش‌های برآمده

جای جوش‌های هایپروتروفیک، در واقع اسکارهایی برآمده و سفت هستند که معمولا روی شکم و پشت ایجاد می‌شوند. این نوع جای جوش‌ها در آقایان بیشتر از خانم‌ها ظاهر می‌شوند. به طور معمول، جای جوش‌های برآمده به دلیل زخم‌ها و آسیب‌های عمیق روی پوست به وجود می‌آیند. این نوع جای جوش‌ها را با روش‌های درمان دارویی نمی‌توان از بین برد چون معمولا این روش‌ها در درمان جای جوش برآمده تاثیری خاصی ندارند.
برای درمان و از بین بردن جای جوش برآمده می‌توانید از آمپول‌های مخصوص حاوی کورتون و بدون عوارض استفاده کنید. این آمپول داخل ضایعات تزریق خواهد شد. همچنین هم‌زمان با استفاده از آمپول، لیزرهایی مانند PDL در از بین بردن جای جوش برآمده موثر خواهد بود. بهتر است که در زمان درمان جای جوش، خود جوش‌ها هم درمان شوند تا بتوان از عدم رشد مجدد آن‌ها اطمینان حاصل کرد.

درمان‌های خانگی برای از بین بردن جای جوش

درمان خانگی از بین بردن جای جوش، کار سختی نیست و به وسایل زیادی نیاز ندارد. به‌طورکلی رژیم غذایی سالم تاثیر فوری روی از بین رفتن جای جوش ندارد، اما در سرعت بخشیدن به ترمیم پوست کمک خواهد کرد. مهم‌ترین نکته درباره درمان خانگی از بین بردن جای جوش، مصرف زیاد و مرتب آب است. آب به سم‌زدایی بدن کمک کرده و پوست بدن را شاداب و مستحکم خواهد کرد.
برای حفظ رطوبت بدن می‌توانید از ویتامین‌های C، E و A استفاده کنید. سبزیجاتی مثل کلم بروکلی، هویج و اسفناج سرشار از ویتامین A هستند. همچنین در میوه و مرکباتی مثل پرتغال، گوجه‌فرنگی و آووکادو ویتامین C موجود است. بهتر است که تا حد ممکن از مصرف غذاهای پرچرب و نشاسته‌دار بپرهیزید. یکی از مشتقات ویتامین A رتینوئید است که از آن در محصولات مراقبت پوست استفاده می‌شود. رتینوئید به افزایش کلاژن‌سازی پوست کمک کرده و در درمان و از بین بردن جای جوش موثر است.
از دیگر روش‌های خانگی درمان از بین بردن جای جوش می‌توان به استفاده از آبلیموی تازه و محصولات حاوی عسل اشاره کرد. برای استفاده از آبلیمو باید دقت داشته باشید که بعد از مالیدن آن روی پوست، باید بلافاصله از کرم مرطوب‌کننده استفاده کنید، چون آبلیمو پوست را خشک می‌کند. همچنین برای کاهش قرمزی و التهاب پوست استفاده از قطعات یخ می‌تواند موثر باشد. البته از بین بردن جای جوش با روش‌های درمان خانگی همیشه موثر نیستند و بهترین کار پیشگیری از آن با مراقبت از پوست با لوازم آرایشی و بهداشتی باکیفیت، استاندارد و صد البته اورجینال است.

از بین بردن جای جوش با محصولات آرایشی و بهداشتی ایریکت

جای جوش معضلی است که بسیاری از افراد به دنبال راهکارهای رفع آن هستند. ایجاد جای جوش دلایل مختلفی دارد که مهم‌ترین آن‌ها کلاژن‌سازی نامنظم پوست در زمان ترمیم جوش‌های ایجاد شده است. راه‌های درمان دارویی و خانگی زیادی برای از بین بردن جای جوش وجود دارند اما بهترین راه برای روبه‌رو نشدن با این مشکل، پیشگیری از آن است.
برای این کار باید از پوست خود با استفاده از محصولات ضدجوش و لوازم آرایشی و بهداشتی با کیفیت مراقبت کنید. فروشگاه اینترنتی ایریکت یک شرکت واردات لوازم آرایشی و بهداشتی و یک گزینه عالی برای تهیه لوازم مراقبتی پوست برای شما است. شما می‌توانید با مراجعه به وب‌سایت این مجموعه لوازم آرایشی و بهداشتی موردنظر خود را مشاهده و با ضمانتنامه کتبی اصالت کالا خریداری کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *