مراقبت و سلامتی

روتین کامل پوستی | یک راهنمای جامع و کاربردی برای شما

راهنمای کامل روتین پوستی - ایریکت

روتین کامل پوستی؛ یک کار ضروری برای حفظ سلامت و جذابیت پوست

یکی از قسمت‌های حساس بدن که به مراقبت زیادی نیاز دارد پوست است. مراقبت روزانه از پوست برای حفظ سلامت آن اهمیت بسیار زیادی دارد. برای نگهداری و مراقبت از انواع پوست خشک، چرب، مختلط و حساس باید روتین آن‌ها را بشناسیم. به طور کلی از روتین پوستی برای شناخت مشکلات پوست و برطرف کردن آن‌ها استفاده می‌کنیم. در این مطلب روتین کامل پوستی را به شما آموزش می‌دهیم.

تعریف روتین کامل پوستی

به تمامی کارهای مراقبتی پوست که به منظور حفظ سلامتی و شادابی آن چه در روز و چه در شب به شکل هفتگی یا ماهانه انجام می‌شود روتین کامل پوستی می‌گوییم. از روتین پوستی برای جلوگیری از ایجاد چین و چروک و موارد دیگری مانند پیری زودرس استفاده می‌کنیم. از عوامل مربوط به روتین پوستی می‌توان به آبرسانی به سلول‌ها و پاکسازی پوست اشاره کرد.
پوست افراد با یک‌دیگر متفاوت است، بنابراین برای رعایت درست و اصولی روتین پوست و همچنین نتیجه گرفتن از این کار باید جنس پوست خود را بشناسیم، زیرا روتین هر جنس از پوست با دیگری فرق دارد. در ادامه انواع پوست را معرفی کرده و سپس روتین کامل پوستی هرکدام را شرح می‌دهیم.

روتین پوست خشک و نرمال - ایریکت

روتین کامل پوستی برای پوست‌های معمولی تا خشک

خشکی به دلیل عدم وجود روغن‌های طبیعی پوست اتفاق می‌افتد و پوست نرمی و لطافت خود را از دست می‌دهد. البته این تنها دلیل برای خشکی پوست نیست و خشک بودن پوست عوامل دیگری مانند زندگی در آب و هوای سرد، تیره بودن رنگ پوست و موارد دیگری را شامل می‌شود. پوست معمولی دارای چربی و رطوبت متعادل بوده و لطیف می‌باشد. رنگ این نوع پوست روشن است و همچنین بافت نرمی دارد. اما این نوع پوست ممکن است پس از مدتی شروع به خشک شدن کند. بنابراین برای سالم نگهداشتن آن به رعایت روتین کامل پوستی نیاز خواهید داشت.

1. پاکسازی پوست؛ اولین قدم در روتین کامل پوستی

پوست را هر روز باید از آلودگی‌ها و چربی‌ها پاک کرد. برای این کار می‌توان از پاک کننده‌های پوست یا شیر پاک‌کن استفاده کرد. با استفاده از محصولات مناسب پوست‌های معمولی تا خشک علاوه بر پاک کردن پوست به لطافت و نرمی ان نیز کمک می‌کنید.

2. استفاده از ژل شست‌وشو

اگر از صابون برای شست‌وشوی پوست خود استفاده می‌کنید تعجبی ندارد که خشک شود. زیرا بیشتر صابون‌ها خاصیت قلیایی دارند که منجر به خشک شدن و کدر شدن پوست می‌شود. در ساخت ژل‌های شست‌وشو از فرمولاسیونی استفاده می‌شود که از خشکی پوست جلوگیری می‌کند و لطافت پوست را به همراه دارد.
درواقع ژل‌های شست‌وشو محافظ طبیعی پوست به شمار می‌روند. در ترکیبات این محصولات از عصاره مورینگا استفاده شده است که باعث ایجاد یک لایه محافظ بر روی پوست می‌شود و بدون تحریک کردن پوست از آن در برابر آلودگی‌ها محافظت می‌کند. حتما برای پوست‌های معمولی تا خشک از ژل شست‌وشوی مناسب با همین نوع پوست استفاده کنید.
برای داشتن یک انتخاب درست هنگام خرید ژل شستشو، پیشنهاد میکنیم سری هم به مقاله راهنمای خرید ژل شستشو بزنید.

3. استفاده از تونر؛ قدم بعدی روتین کامل پوستی

پس از پاکسازی صورت با شیر پاک‌کن و استفاده از ژل شست‌وشو نوبت به استفاده از تونر می‌رسد که می‌توان گفت مکمل پاکسازی به شمار می‌رود و از موارد مهم در روتین کامل پوستی است. با استفاده از تونر آلودگی‌های موجود در سطح پوست از بین رفته و ذرات معلق راهی برای نفوذ به لایه‌های زیرین پوست پیدا نمی‌کنند. تونرها در اشکال متفاوتی مانند اسپری و لوسیون پاک کننده در دسترس هستند و در طراوت و شادابی پوست تاثیرگذارند. پارامترهای مهم در انتخاب یک تونر مناسب را میتوانید در مقاله راهنمای خرید تونر مناسب مطالعه کنید.

4. استفاده از مرطوب کننده پوست‌های معمولی تا خشک

استفاده از مرطوب کننده همیشه اهمیت دارد به ویژه هنگام سرما. با استفاده از مرطوب کننده علاوه بر آبرسانی پوست از ایجاد چربی بر روی پوست جلوگیری کرده و چین و چروک های آن نیز از بین می‌روند. برخی مرطوب کننده‌ها در ترکیبات خود شامل آنتی‌اکسیدان، امگا 3 و ویتامین E در جهت موارد گفته شده کمک بسیار زیادی به پوست می‌کنند.
برای انتخاب یک مرطوب کننده و آبرسان مناسب راهنمای خرید مرطوب کننده و آبرسان مناسب را مطالعه کنید.

5. استفاده از ضدآفتاب در روتین کامل پوستی بسیار مهم است

برای در امان ماندن از اشعه‌های فرابنفش خورشید که به صورت جدی سلامتی پوست را تهدید می‌کنند باید از ضدآفتاب استفاده کرد. ضدآفتاب‌های با کیفیت علاوه بر محافظت از پوست در برابر اشعه‌های UVA و UVB باعث حفظ رطوبت پوست و شفاف شدن آن می‌شوند و مصرف آن‌ها بخش بسیار مهمی از روتین کامل پوستی به شمار می‌رود.
استفاده از محصولات ضدآفتابی که دارای ترکیبات گیاهی هستند علاوه بر حفاظت پوست در برابر آفتاب جلوی چین و چروک پوست را گرفته و التهاب آن را کاهش می‌دهند. همچنین نوشیدن آب به صورت مرتب و مصرف میوه‌هایی مانند هلو و آووکادو در نرم شدن پوست‌های خشک تاثیر زیادی دارد.
انتخاب و خرید ضدآفتاب مناسب بدون داشتن اطلاعات کافی میتواند زمانبر و چالش برانگیز باشد. ما برای شما راهنمای خرید ضد آفتاب مناسب و همینطور لیستی از بهترین ضدآفتابهای ایرانی و خارجی را تهیه کردیم که در مجله ایریکت میتوانید آنها را مطالعه کنید.

روتین پوست چرب - ایریکت

روتین کامل پوستی برای پوست‌های چرب

برای حفظ کیفیت پوست، روغن طبیعی در سطح پوست ترشح می‌شود که در نرمی پوست نیز تاثیرگذار است. این روغن که سبوم نام دارد از غده‌های چربی موجود در سطح پوست ترشح می‌شود. هنگامی که ترشح سبوم از حد طبیعی بیشتر شود موجب چرب شدن پوست می‌گردد. رعایت روتین کامل پوستی برای پوست‌های چرب مهم بوده، زیرا در صورت اهمیت ندادن به پوست چرب ممکن است پوست کم‌آب شده یا آکنه و جوش در پوست ایجاد شود.

1. استفاده از پاک‌کننده مناسب پوست چرب

فقط پوست‌های خشک و معمولی نیاز به پاک کننده ندارند، بلکه پوست چرب نیز برای خلاص شدن از شر آلودگی‌ها به پاک کننده نیاز دارد. برای پوست چرب حتما از پاک کننده‌های مخصوص این نوع پوست استفاده کنید زیرا ترکیبات آن با پاک کننده قبلی (پوست معمولی تا خشک) متفاوت بوده دارای فرمولاسیون جداگانه‌ای هستند. پاک کننده‌های مناسب با پوست چرب هیچ چربی در سطح پوست ایجاد نکرده و باعث ضدعفونی و پاک شدن پوست می‌شوند.

2. ژل شست‌وشوی مناسب برای پوست چرب را تهیه کنید

قدم بعدی پس از استفاده از پاک کننده استفاده از ژل شست‌وشو است که مواد آرایشی و آلودگی‌های باقی‌مانده را به طور کامل پاک می‌کند. در ساخت ژل‌های شست‌وشو pH طبیعی پوست که بین چهار و نیم تا پنج است در نظر گرفته می‌شود. به همین دلیل ژل شست‌وشو مانند صابون pH بالایی ندارد و پوست را خشک نمی‌کند. با استفاده از ژل شست‌وشو رطوبت لازم برای پوست نیز تامین می‌شود.

3. استفاده از تونر پس از شست‌وشوی صورت با ژل

تونر در ترکیبات خود دارای اسانس‌های مختلف و عصاره‌های گیاهی بوده که باعث پاکسازی پوست می‌شوند. همچنین استفاده از تونر باعث مرطوب شدن سلول‌های پوست شده و چربی اضافه پوست نیز جذب می‌شود و به تعادل می‌رسد. بنابراین استفاده از تونر در روتین کامل پوستی مهم است.

4. قدم بعدی روتین کامل پوستی استفاده از مرطوب کننده است

ممکن است برخی از افراد فکر کنند که پوست چرب نیازی به مرطوب کننده ندارد در حالی که چنین باوری غلط بوده، زیرا رطوبت با چربی فرق دارد. پوست چرب نیز مانند دیگر انواع پوست به مرطوب کننده نیاز دارد. مرطوب کننده‌های مناسب با پوست چرب منافذ باز پوست را کوچک کرده و از تبخیر آب در سطح پوست جلوگیری می‌کنند. همچنین استفاده از مرطوب کننده مناسب پوست چرب باعث جلوگیری از داشتن ظاهر براق و چرب می‌شود.

5. استفاده از ضدآفتاب مخصوص پوست چرب

محصولات ضدآفتاب جلوی تخریب پوست توسط اشعه‌های مضر خورشید را می‌گیرند. استفاده از ضدآفتاب مناسب با پوست چرب علاوه بر محفاظت پوست در برابر خورشید می‌توانند ظاهری مات به پوست بدهند و از چرب بودن ظاهر آن جلوگیری کنند.
در تقسیم‌بندی ضدآفتاب‌ها دو دسته فیزیکی و شیمیایی وجود دارند. بهتر است برای پوست‌های چرب از ضدآفتاب‌هایی با ترکیب شیمیایی استفاده شود، زیرا این نوع از ضدآفتاب‌ها دارای بافتی رقیق و پوشانندگی طبیعی هستند و جلوی ایجاد لکه‌های پوستی و پیری زودرس را می‌گیرند.
در کنار استفاده از محصولات و آرایشی بهداشتی نام برده شده برای پوست چرب، برای سلامت بافت پوست می‌توان از میوه‌هایی همچون موز، لیمو، خیار، آووکادو، گریپ‌فروت و پرتقال و همچنین سبزیجاتی مانند اسفناج استفاده کرد.

روتین پوست چرب - ایریکت

روتین کامل پوستی برای پوست‌های چرب و مستعد جوش

برای تشخیص اینکه آیا پوست شما چرب است یا خیر باید به براق بودن پوست خود توجه کنید. در افرادی که پوست چرب دارند می‌توان چربی زیادی روی شانه‌ها، صورت و بینی آن‌ها مشاهده کرد. چنین افرادی در طول روز به ویژه هنگام ظهر که چربی بیشتری در پوست تولید می‌شود احساس می‌کنند باید پوست خود را دوباره شست‌وشو دهند.
در چنین حالتی منافذ روی پوست بزرگ‌تر شده راحت تر مسدود می‌شوند. این امر باعث ایجاد جوش در بدن و پوست می‌شود. برای همین متخصصان پوست رعایت روتین پوست را برای افرادی با پوست چرب مخصوصا برای پیشگیری و درمان جوش ضروری می‌دانند. در ادامه با مراحل روتین کامل پوستی این نوع از پوست آشنا می‌شویم.

1. پاکسازی پوست چرب

مرحله پاکسازی پوست جزو مهم‌ترین مراحل روتین پوستی کامل پوست‌های چرب به شمار می‌رود. پاکسازی پوست دارای سه مرحله بوده که عبارتند از: استفاده از شوینده مخصوص پوست چرب برای از برای پاک کردن پوست از همه آلودگی‌ها، مصرف تونر جهت بستن منافذ پوست و تمیز کردن آن و در آخر استفاده از اسکراب بر روی پوست. البته برای مورد آخر، در صورت وجود جوش روی پوست باید حتما با متخصص پوست مشورت کنید. برای انتخاب و خرید اسکراب مناسب می‌توانید مطلب راهنمای خرید اسکراب مناسب را مطالعه کنید.

2. استفاده از مرطوب‌کننده‌های پوست چرب برای آبرسانی پوست

استفاده از مرطوب کننده با بافت سبک بسیار مهم است، بنابراین از مرطوب کننده‌های مبتنی بر آب و بدون روغن استفاده کنید، زیرا بهترین گزینه برای پوست‌های چرب به شمار می‌روند. هنگام تهیه مرطوب کننده یا آبرسان حتما محصولاتی با عنوان “مخصوص پوست چرب و مستعد جوش” را بخرید.

3. استفاده از محصولات درمانی مخصوص پوست چرب

برای پوست‌های چرب و مستعد جوش محصولات درمانی تولید شده‌اند که با استفاده از آن‌ها متوجه تغییرات مثبتی در پوست خود خواهید شد. استفاده از محصولات درمانی مخصوص پوست چرب به همراه داروهایی که پزشک تجویز می‌کند باعث افزایش سرعت روند درمان می‌شود و نتیجه بهتری به دنبال خواهد داشت. محصولات درمانی هم به شکل کرم و هم به شکل داروهای خوراکی موجود هستند و تشخیص اینکه کدام‌یک گزینه بهتری برای شما به شمار می‌رود با پزشک است.

4. کرم ضدآفتاب و اهمیت آن در روتین کامل پوستی

فرقی نمی‌کند که چه نوع پوستی دارید، هنگامی که در فضای آزاد هستید حتی در صورت ابری بودن هوا از کرم‌های ضد آفتاب استفاده کنید. هنگام خرید ضدآفتاب حتما محصولی را تهیه کنید که برای پوست‌های چرب و مستعد جوش تولید شده‌اند.

روتین کامل پوستی برای پوست‌های حساس

برخی از افرادی که پوست حساس دارند هنگام شست‌وشوی یا استفاده از محصولات آرایشی بر روی پوست خود شاهد تحریک شدن آن هستند. رعایت روتین کامل پوستی برای پوست حساس به مراتب اهمیت بیشتری در مقایسه با دیگر انواع پوست دارد. زیرا پوست‌ها حساس آسیب‌پذیر‌تر بوده و بیشتر دچار عواملی مانند قرمزی، تخریب بافت و دیگر مشکلات پوستی می‌شوند.

1. ابتدا از پاک کننده مناسب پوست حساس استفاده کنید

پوست حساس در صورت ایجاد کوچک‌ترین تغییر در آب و هوا واکنش نشان داده و نسبت به آن آسیب‌پذیر است. هر پوستی که به راحتی به عوامل خارجی واکنش نشان می‌دهد، پوست حساس به شمار می‌رود. برای پاک کردن پوست‌های حساس بهتر است از شیر پاک‌کن استفاده شود، زیرا سازگاری بهتری با این نوع پوست دارد و باعث ایجاد حساسیت نمی‌شود.

2. قدم بعدی؛ استفاده از تونر

همانند موارد قبل پس از استفاده از شیر پاک‌کن برای از بین بردن آلودگی‌های باقی مانده داخل منافذ پوست از تونر استفاده کنید. برای پوست‌های حساس استفاده از تونرهایی با ترکیبات گیاهی توصیه می‌شود، چرا که استفاده از این نوع تونرها در سفید شدن و شادابی پوست تاثیر گذارند.

3. کرم مرطوب کننده و ضدآفتاب مناسب پوست حساس را تهیه کنید

با استفاده روزانه و مرتب از کرم‌های مرطوب کننده در بافت پوست تعادل به وجود می‌آید و از ایجاد چین و چروک جلوگیری می‌شود. پوست‌های حساس یا چرب هستند یا خشک، بنابراین برای پوست‌های حساس خشک از مرطوب کننده‌های پوست خشک، و برای پوست‌های حساس چرب از مرطوب کننده‌های پوست چرب استفاده کنید. افرادی که دارای پوست حساس هستند باید از ضدآفتاب‌های فیزیکی استفاده کنند که از نفوذ مواد آن به داخل پوست جلوگیری کنند و پوست دچار حساسیت نشود. همچنین استفاده از یک رژیم غذایی مناسب که ویتامین‌های مختلف را شامل می‌شود و استفاده از غذاها و سبزیجاتی مانند ماهی و اسفناج در جلوگیری از ایجاد حساسیت و آسیب‌های پوستی موثر است.

روتین کامل پوستی - ایریکت

روتین کامل پوستی را با استفاده از محصولات ایریکت تجربه کنید.

برای داشتن پوستی جذاب و سالم باید روتین کامل پوستی را همیشه رعایت کنیم. برخی از نکات مربوط به روتین پوست را در این مطلب بیان کردیم و متوجه شدیم که استفاده از پاک کننده، تونر، ژل شست‌وشو، کرم‌های مرطوب کننده و ضدآفتاب در روتین پوست بسیار مهم است. در کنار تمامی این موارد باید رژیم غذایی مناسبی هم داشته باشیم. اما چگونه می‌توان محصولات نام برده شده را با اطمینان کامل تهیه کرد؟
فروشگاه آنلاین ایریکت با سال‌ها فعالیت در حوزه عطر و ادکلن، محصولات آرایشی و محصولات مراقبت از پوست، محصولات مورد نیاز برای روتین کامل پوستی را به خوبی می‌شناسد. انواع پاک کننده‌ها و شیر پاک‌کن، تونر، ژل شست‌وشو، نرم کننده و ضدآفتاب پوست در سایت ایریکت با بهترین قیمت و کیفیت موجود است. در ایریکت بهترین‌های هر برند را گردآوری کرده‌ایم تا بتوانید به راحتی محصول مورد نیاز خودتان را تهیه کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *